UNE EXPOSANTE CANADIENNE GRANDE GAGNANTE À ATLANTA

Jane Sodero, qui par le passé habitait à Halifax, et qui maintenant réside en Alabama, a en ce début d’année accumulé les récompenses à la Southeastern Stamp Expo à Atlanta, en Géorgie.

Sa collection faisait partie des sept participations sur un thème canadien. Cette exposition, organisée du 31 janvier au 2 février par la « Southeast Federation of Stamp Clubs (SEFSC) » (Fédération des clubs philatéliques du Sud-Est), comprenait plus de 140 cadres en compétition. Il y avait « tellement » de collections canadiennes que Sam Chiu, vice-président de la Société royale de philatélie du Canada (SRPC), a rapporté que la British North America Philatelic Society (BNAPS) a décerné cinq prix spéciaux. Juge accrédité à l’échelle internationale, Chiu faisait partie des six membres du jury présidé par Jay Stotts, du Texas.

TROIS COLLECTIONS DE SODERO

La collection de deux cadres de Sodero, « The Eskimo Hunter » (Le chasseur esquimau), a reçu une médaille de vermeil ainsi que deux prix spéciaux. Cette contribution lui a aussi valu l’un des deux prix d’honneur (or) de l’Association of American Philatelic Exhibitors (Association américaine des exposants philatélistes, AAPE) et le prix du groupe d’étude Elizabethan de la BNAPS.

L’une des deux collections d’un cadre de Sodero, « Milford House – Une station rustique depuis plus d’un siècle », a remporté une médaille grand-vermeil et deux prix spéciaux de la BNAPS : le prix de la meilleure collection BNA d’un cadre et le prix de la meilleure collection BNA.

Son autre collection d’un cadre, « The Postal Markings of Guysborough, Nova Scotia, 1838-1937 » (Les marques postales de Guysborough, Nouvelle-Écosse, 1838-1937), lui a valu une médaille de vermeil.

Sodero, qui maintenant habite à Dothan en Alabama, est un juge de niveau national de la SRPC. Elle collectionne depuis son enfance, et suit les traces de sa mère, Elizabeth, qui est également une exposante respectée et spécialisée en histoire postale du Canada.

AUTRES PARTICIPATIONS CANADIENNES

John Burnett, dont la collection intitulée « Canada – Usages of the Stamps of 1937-1942 Domestically and to the USA » (Canada – Usages des timbres de 1937-1942 pour le Canada et les États-Unis) a remporté une médaille grand-vermeil.

Burnett, originaire de Vancouver mais qui habite à Madison, en Alabama, a également remporté le prix de la meilleure collection BNA, catégorie 2 à 4 cadres, de la BNAPS et le prix de la meilleure recherche d’une collection BNA.

Collectionneur depuis 1945, Burnett s’est spécialisé dans les timbres et l’histoire postale du Canada et de l’Amérique du Nord britannique. Il a écrit plus de 30 articles pour BNA Topics, la revue trimestrielle de la BNAPS ; pour Maple Leaves, le journal trimestriel de la Société philatélique canadienne de Grande-Bretagne ; et le journal trimestriel de la Société d’histoire postale du Canada (PHSC).

En 2011, Burnett a été élu fellow de la BNAPS, il est ainsi entré à l’Ordre du castor.

L’année dernière, il a reçu le prix Rowland Hill – un prix récompensant les réalisations de toute une vie, décerné pour la première fois en 2005 pour des contributions exceptionnelles à la philatélie dans le sud-est des États-Unis.

Richard Wilson a aussi remporté une médaille de vermeil pour sa collection de cinq cadres intitulée    « The Federal Inspection Stamps of Canada » (Les timbres d’inspection fédéraux du Canada).

Clarence Stillions a également remporté une médaille d’argent pour sa collection de deux cadres intitulée « Canada’s Embossed Stamps 1974-1981 » (Les timbres canadiens en relief 1974-1981).

Enfin, Dennis Amos a remporté une médaille grand argent pour sa collection de cinq cadres intitulée    « Usage of the Last Canadian Issue of King George VI : Domestic and USA » (Usage de la dernière émission candu roi George VI: national et américain) .

 

 

Partenariat entre la SRPC et l’APS pour promouvoir les collections à travers le monde

par Jesse Robitaille

La Société royale de philatélie du Canada (SRPC) et l’American Philatelic Society (APS) ont décidé d’un partenariat qui prendra effet au congrès de la Royale/Royal 2019 en juin. La 91e exposition de la SRPC – qui aura lieu les 21-23 juin à Mississauga –  est la première étape d’un projet destiné à culminer avec une exposition quasi-internationale en 2021, à mi-chemin entre l’exposition mondiale qui a eu lieu à New-York il y a trois ans et celle à venir à Boston en 2026.

« Ce dont il est question ici est d’établir avec la SRPC ce que je considère une entrée dans la communauté mondiale » selon le Directeur Exécutif de l’APS, Scott English. Celui-ci est en poste depuis presque quatre ans avant l’exposition philatélique à Grand Rapids, Mi en août 2015.

« Le partenariat ira bien au-delà des liens que partage déjà l’APS avec des organisations internationales telle que la Royal Philatelic Society London (RPSL) » a ajouté English.

Nous avons reconnu les expositions du World Series of Philately (WSP) qui ont lieu en Grande-Bretagne, mais nous ne sommes jamais allés plus loin.

Plutôt qu’un simple « échange mutuel avantageux d’expositions » – ce que l’APS partage avec le Canada qui accueille chaque année quelques expositions du WSP – le projet est de favoriser « un partenariat à grande échelle afin de promouvoir le hobby à travers le monde et d’ouvrir grande les portes à tous ceux qui seraient intéressés à se joindre à nous » a-t-il ajouté.

« Ce serait une approche plus globale que ce que nous avons fait jusqu’à présent. »

Le partenariat débutera en juin avec la première de plusieurs expositions conjointes. L’APS enverra Scott Tiffney, directeur de l’information, au congrès de la Royale/Royal en juin où il sera présent à une table de vente;  il dirigera un séminaire sur l’American Philatelic Research Library dont il en est le directeur.

Tiffney a aussi fait une présentation au congrès de la British North America Philatelic Society (BNAPS) à Québec l’an dernier.

En retour, la SRPC va aussi envoyer des représentants aux principales expositions américaines à partir de cet automne.

 

INITIATIVE STRATÉGIQUE DE LA SRPC

Du point de vue de la SRPC, ce partenariat cadre parfaitement avec le nouveau plan stratégique présenté l’an dernier au congrès de la Royale/Royal 2019 à St. Catharines ON.

La Direction de la société canadienne souhaite « offrir un attrait au sens le plus large » selon le président de la SRPC, Ed Kroft qui ajoute : « nous avons besoin d’augmenter le nombre de membres parce que nous voulons offrir plus de services à plus de gens ».

« À cause des liens culturels et géographiques entre les deux pays, les plans de l’APS conviennent parfaitement au Canada » a ajouté Kroft.

« Nous allons aux expositions les uns des autres et notre dollar vaut moins que le dollar américain, alors si les Américains veulent venir au Canada, assister à nos expositions, fréquenter nos négociants et offrir du matériel à nos membres, alors ils sont les bienvenus ».

Kroft est aussi le président-sortant la Society of Israel Philatelists (SIP) et a travaillé avec les Anglais et l’APS au cours de son mandat à la tête de la SIP, laquelle a été la première société à utiliser le siège social de l’APS à Bellefonte, Pa comme bureau-chef.

« Ces partenariats nationaux et internationaux, a-t-il ajouté, sont vitaux pour l’avancement de notre hobby ».

« Les organisations philatéliques doivent coopérer afin de soutenir ce passe-temps et d’attirer de nouveaux membre, dit-il, et il ajoute, le profil démographique de la SRPC doit inclure les baby-boomers qui arrivent à leur retraite et la précédente cohorte qui est la Génération X.

« Je suis très excité par ce partenariat avec l’APS car celui-ci convient parfaitement à la philosophie de la SRPC de s’associer avec différentes organisations.

Un des 100 membres de la Fédération internationale de philatélie (FIP), la SRPC maintient des liens étroits avec de nombreuses organisations canadiennes dont la Vincent Graves Greene Philatelic Research Foundation de Toronto.

La SRPC est chanceuse de pouvoir jouir des services de la Fondation Greene. Celle-ci se compare à celle de Bellafonte – c’est vraiment l’équivalent canadien – et nous sommes reconnaissants de cette association » a dit Kroft.

« Nous essayons de nous rattacher avec le plus grand nombre possible de gens à travers le monde – incluant le Canada – pour augmenter le nombre d’adhésion et servir nos membres. Nous voulons que les membres canadiens en bénéficient aussi. »

« Aucun de ces projets ne se fera au détriment des membres canadiens de la SRPC, a-t-il ajouté. En disant que nous sommes affiliés et que nous jouissons de divers partenariats, les gens diront que nous sommes une organisation dont il faut faire partie. »

« Maintenant, la majorité des collectionneurs de timbres achètent leur matériel en ligne et délaisse la ‘philatélie organisée’ y compris l’appartenance à un club » dit Kroft. Ce sont ces gens que les nouveaux projets de la SRPC espèrent attirer.

« Nous essayons de promouvoir le hobby pour toutes les catégories de personnes, et non seulement aux membres individuels, mais à toute une vaste communauté de personnes qui ne sont affiliés à aucune société. » dit Kroft en ajoutant que l’actuel Conseil d’administration de la SRPC reflète bien cette réalité.

« Si vous regardez la composition du Conseil, vous constaterez que j’ai introduit des personnes qui sont associées à différentes organisations du monde de la philatélie. Tous ces gens sont reliés sous l’une ou l’autre forme à la ‘philatélie organisée’ dans leur province et nous avons besoin que ces gens se regoupent pour rendre la SRPC attrayante pour tous ».

 

SRPC MET LE CAP SUD

À la suite de la présence de membres de l’APS à la Royale en juin, la SRPC enverra des représentants et des collections au StampShow de l’APS les 1-4 août prochains à Omaha, la plus grande ville du Nebraska.

Située à près de 1,100 km à l’ouest de la frontière Canada-États-Unis de Windsor, ON – et même plus près de Thunder Bay et Winnipeg, le 133e congrès de l’APS aura plus de 110 négociants, près de 15,000 pages de collections, un encan publique, une cérémonie d’ouverture;  environ 50 sociétés seront présentes.

« Nous avons fait un grand effort depuis quelques années pour que cette exposition devienne notre exposition nationale, a dit English, en ajoutant, un forum qui regrouperait plus que l’APS. »

Au StampShow de l’an dernier à Columbus, l’American Topical Association (ATA) était co-hôte de l’événement ce qui sera le cas encore cette année.

« Ceci coïncide avec le 150e anniversaire du ‘clou d’or’ (Golden Spike) et le thème choisi de l’ATA sera relié au matériel concernant les trains de même que les séminaires et divers articles de journaux » a dit English relativement au thème du StampShow qui marque le cent cinquantième anniversaire du clou d’or de 17.6 carat qui fut planté lors de l’achèvement du premier chemin de fer transcontinental à travers les États-Unis. Ce clou officiel qui relie les chemins de fer Central Pacific et Union Pacific a été planté le 10 mai 1869 en Utah.

L’an prochain, en 2020, l’APS étendra son partenariat avec la First Day Cover Society (AFDCS) qui tiendra son congrès annuel en association avec l’APS et l’ATA lors du StampShow.

« Nous nous attendons à beaucoup d’échanges », a dit English qui a ajouté qu’il s’attend à ce que les membres de l’ATA et de la AFDCS qui ne sont pas membres de l’APS assistent au StampShow « pour la première fois ou pour la première fois depuis très longtemps . »

La SRPC prévoit aussi être présente au StampShow 2020 qui aura lieu à Hartford, Ct.

 

UNE TOURNURE INTERNATIONALE

Ces projets nous amèneront vers « une éventuelle conclusion logique » au StampShow 2021 qui aura lieu à Chicago, une des plus grandes villes des États-Unis et à seulement 450 km de Windsor ON.

« Ce sera notre première exposition nationale à saveur internationale et nous voulions y inclure le Canada car plusieurs de nos membres sont canadiens » a dit English qui a ajouté que l’APS a 1,300 membres canadiens.

« C’est un groupe important et tout un engagement du Canada envers l’APS. Nous continuons à ouvrir la porte à toutes les sociétés affiliées et à tous les types de collections spécialisées pour que celles-ci aient accès à notre exposition;  ceci reflète notre vision » dit-il, faisant référence au partenariat entre l’APS et la BNAPS, laquelle a récemment annoncé l’octroi d’une bourse de $1,000 à de jeunes philatélistes pour participer à l’annuel ‘Summer Seminar’.

« En opération depuis trois décennies, le ‘Summer Seminar’ offre des cours sur divers aspects de la philatélie, un grand éventail de services à l’American Philatelic Center à Bellafonte et plusieurs activités où les membres se sont forgés de longues amitiés », a dit English.

« C’est important d’encourager ce lien entre la SRPC et l’APS et de renforcer le plus possible ce réseau. Nous avons été très impressionné par la croissance et le rayonnement de la SRPC et nous voulons en être partie prenante. »

À mi-chemin entre New York 2016 et Boston 2026, StampShow 2021 permettra de remplir cette décade d’une façon ‘substantielle’ en l’absence d’expositions internationales en Amérique du Nord.

« Notre but est de présenter conjointement une exposition internationale; non seulement nous aurons le StampShow traditionnel mais nous inviterons la SRPC à en faire partie, à fournir des collections et à assurer une importante présence. »

En plus de l’APS, l’ATAet la AFDCS, plusieurs autres sociétés prévoient participer au StampShow 2021, entre autres la Cuban Philatelic Society of America.

« Compte tenu de l’histoire de nos deux pays, il est important de créer une plateforme où les exposants cubains pourront entrer aux États-Unis » a mentionné English en ajoutant qu’il existe à travers le monde un ‘groupe très actif’ de collectionneurs, dont je suis, qui se spécialisent en philatélie cubaine. »

« Nous voulons mettre en évidence la philatélie cubaine depuis le temps où le pays faisait partie du Royaume d’Espagne, puis comme Protectorat américain et ensuite comme pays indépendant et sous le régime de Castro. »

La SRPC a ‘exprimé son intérêt’ à participer au StampShow 2021 en fournissant 50 cadres d’exposition.

English regarde aussi du côté des organisations philatéliques sud-américaines. « La philatélie sud-américaine – du moins, pour nous de l’hémisphère occidental – ne reçoit pas assez l’encouragement et l’attention qu’elle mérite » dit-il en ajoutant que des collectionneurs ont un grand intérêt pour des pays comme la Colombie, le Guatémala et le Honduras.

« Nommez-en d’autres – plusieurs personnes les collectionnent. »

 

UNE VAGUE GRANDISSANTE

Pour ce qui concerne les bénéfices à préparer cette nouvelle exposition internationale, English dit seulement : « La marée montante fait avancer tous les bateaux ».

« Les gens parlent souvent de ‘telle’ ou ‘telle’ société philatélique, mais je pense que le mot ‘philatélique’ prête à confusion » dit English.

« Nous sommes une organisation internationale avec des membres répartis dans 100 pays différents » a-t-il ajouté en parlant de l’APS, « et bien que l’intérêt se tourne surtout vers les timbres américains, il n’en reste pas moins que 40 pourcent de nos membres d’ici et de l’étranger s’intéressent aussi à d’autres pays. »

L’exposition internationale prévue pour 2021 est « une bonne occasion de promouvoir la philatélie du monde entier », dit-il en ajoutant ‘toutes les sociétés philatéliques à travers le monde’ se plaignent de la diminution du nombre de leurs membres et de la baisse d’intérêt pour la philatélie.

« Je ne suis pas d’accord avec cela mais le moyen de surmonter cette tendance est d’utiliser au mieux tous les outils dont nous disposons et, en nous regroupant, nous aurons plus de poids que si nous restions seuls.

L’idée de créer des partenariats et de tirer partie des forces de chacune des organisations permettra de render

Les vérités concernant la SRPC

Bonjour à tous. J’espère que la saison des Fêtes a été agréable et que vous avez eu le temps de profiter de votre collection.

En tant que président, mon but est d’encourager le plus grand nombre possible de collectionneurs provenant de divers groupes à profiter de tous les avantages que la SRPC offre à ses membres. Selon la planification du plan stratégique, la direction essaie par tous les moyens de vous faire profiter de ces bénéfices.  La SRPC a besoin que ses membres et tous ceux qui veulent se joindre à nous, soient positifs et proactifs et nous apportent toute l’aide possible. La direction de la SRPC est constituée de 14 collectionneurs dévoués qui fournissent beaucoup de temps bénévolement, aux niveaux local, national et international,  pour développer notre passe-temps au Canada.  Plusieurs autres personnes donnent des conférences, préparent des collections, mettent sur pied des expositions, écrivent des articles et ont du plaisir à collectionner les timbres;  tous aiment partager leurs connaissances et ne comptent pas leur temps.  La SRPC et notre hobby profitent aussi de l’apport et du soutien des négociants qui participent aux expositions et qui nous fournissent de différentes façons tout le matériel nécessaire.

Cependant, la plupart de collectionneurs ne font pas partie de la SRPC ni d’aucune autre association philatélique.   Ceux d’entre nous qui sommes actifs au sein de clubs ou de tout autre organisation philatélique aimeraient bien amener plus de personnes à collectionner des timbres.  La SRPC a aussi besoin que ces néophytes et les collectionneurs joignent ses rangs.  Quand moi ou d’autres membres dévoués de la SRPC, y compris des membres de la direction, nous allons à des réunions de clubs ou encore à des expositions, nous entendons des remarques qui expliquent pourquoi ces gens ne sont pas membres de la SRPC.  Je voudrais réfuter certaines idées fausses concernant la société et qui empêchent certains collectionneurs de se joindre à nous.

Les vérités concernant la SRPC 

1. La SRPC n’est pas une organisation riche:

La SRPC est une société à but non-lucratif. Son but est de faire ses frais annuellement et ses fonds limités sont gérés d’une façon responsable tout au cours de l’année.  L’argent sert surtout à la production du Philatéliste canadien et la SRPC dépend aussi d’un octroi gouvernemental pour aider à faire ses frais.  Si la société bénéficiait de dons, elles pourrait offrir plus de services à ses membres.

2.   L’exposition annuelle de la SRPC accueille tous les exposants qui veulent bien exposer sur tous les sujets et pas seulement des timbres canadiens très coûteux:

La Royal/Royale est une exposition nationale qui suit des règles définies pour exposer. La Royale veut attirer tous les types d’exposants. Je demande que toute personne qui veut exposer et dont la collection répond aux critères définis dans le prospectus d’exposition s’enregistre.  L’argent dépensé pour monter une collection ne garantit pas nécessairement une médaille de haut niveau. 

3. L’appartenance à un club local affilié à la SRPC ne fait pas de vous un membre de la SRPC:

Plusieurs clubs locaux joignent la SRPC pour différentes raisons. La SRPC souhaite que plus de membres de sociétés locales deviennent aussi membres de la SRPC.  Nous sommes déterminés à être présents et pertinents pour les membres des clubs locaux.  J’aimerais savoir ce que les membres des clubs attendent de nous.

4. La SRPC a besoin de bénévoles à travers le Canada et la distance n’est pas toujours un problem:

Souvent les gens disent ne pas pouvoir voyager pour se rendre aux événements philatéliques ou encore pour jouer un rôle dans une organisation nationale telle que la SRPC. Bien que la RPSC ait son siège social à Toronto, presque tous les directeurs n’y habitent pas.  L’actuel direction comprend des personnes des provinces suivantes :  C.-B. (2), Alberta (2), Ontario (5), Québec (3), Nouveau-Brunswick (1).  Un directeur est en France.  Des 5 directeurs de l’Ontario, 1 seul demeure à Toronto.  Notre éditeur et webmestre est au Manitoba.  L’internet et la téléconférence réduisent la distance physique. Nous nous rencontrons à nos frais lors des expositions y compris à l’exposition Royal/Royale.

5. La direction de la SRPC est relativement jeune et le Conseil d’administration n’est pas un ‘groupe de petits amis’:

Le Conseil d’administration est composé de 2 femmes et 12 hommes et la moyenne d’âge est plus jeune qu’elle n’a jamais été depuis longtemps. Ce ne sont pas tous les directeurs qui excèdent plus de 3 mandats de 2 ans.  Il y a une rotation qui permet d’apporter de nouvelles idées.  Depuis 2016, il y a plusieurs nouvelles figures, de plus, deux nouveaux membres s’ajouteront à la Direction lors de l’assemblée générale annuelle en juin.

Nouveau programme de reconnaissance des bénévoles – Où sont vos nominations? 

Dans les infolettres précédentes de la SRPC, j’ai fait mention du Programme de reconnaissance des bénévoles. Le but est de reconnaître les membres qui ont fait une contribution significative à la philatélie soit au niveau de la SRPC soit à l’intérieur d’une société-membre ou affiliée à la SRPC.

Jusqu’à présent nous n’avons eu aucune réponse de vous!!! S’il-vous-plaît faites-nous savoir qui vous désirez honorer. Il y a tellement de bénévoles qui méritent une reconnaissance.  Le conseil souhaite que ces nominations proviennent des membres.

Activités du Conseil d’administration de la SRPC 

La dernière rencontre du conseil a eu lieu le 3 février 2019 par téléconférence. Les membres du conseil et quelques bénévoles dévoués ont discuté de divers sujets relatifs au plan stratégique.  Une fois approuvés, les comptes rendus des réunions sont affichés sur le site web de la SRPC,  http :www.rpsc.org

La prochaine réunion du conseil doit avoir lieu le 7 avril 2019.

Articles demandés pour Le Philatéliste canadien 

Désirez-vous partager vos connaissances avec vos collègues philatélistes? S’il-vous-plaît prenez le temps d’écrire un article approfondi pour notre revue-phare Le Philatéliste canadien aussi connu sous l’acronyme TCP. Contactez notre nouvel éditeur Robin Harris ou un membre du comité éditorial : Gray Scrimgeour, Richard Gratton, Rob Timberg et François Brisse. Si vous désirez soumettre un article, contactez Robin à editor@rpsc.org

Si vous désirez écrire un article pour l’infolettre sur la collection de timbres-poste, contactez-moi à l’adresse courriel plus bas ou Mike Walsh mwalsh@vaxxine.com

Nous sommes aussi intéressé à reproduire des articles ayant déjà parus dans le bulletin des clubs locaux. S’il-vous-plaît, partagez vos connaissances avec avec vos collègues collectionneurs. 

Information et articles pour l’infolettre de la SRPC incluant les annonces et les nouvelles des clubs  

Dans la dernière édition de l’infolettre, vous avez pu lire des articles décrivant les activités des clubs-membres. Je continue à demander à tous les clubs de nous faire parvenir l’horaire de leurs rencontres.  Le Philatéliste canadien qui est publié aux deux mois, fournit la listes des réunions et des activités des clubs. Notre infolettre tend à fournir l’information d’une façon plus ponctuelle aux membres et aux collectionneurs qui voudraient participer à l’une ou l’autre de ces rencontres.  Laissez la SRPC vous aider à augmenter votre membership. La SRPC souhaite qu’il y ait plus de collectionneurs qui participent aux activités des clubs-membres.  Nous espérons que l’infolettre vous aidera dans ce domaine en fournissant la date des rencontres, le lieu et le nom des conférenciers.  Même si un membre ou un collectionneur ne peut  assister à ces réunions et qu’un sujet l’intéresse, un bénévole peut transmettre l’information.   Envoyez-nous le bulletin de votre club! Nous sommes aussi intéressés à reproduire des articles parus dans votre journal.

Exposition nationale du printemps d’Edmonton –  23-24 mars 2019 

Cette excellente exposition présente environ 100 cadres et un nombre important de négociants.  Les collectionneurs et les exposants sont les bienvenus. Cette exposition aura lieu les samedi et dimanche, 23-24 mars 2019 à l’endroit habituel i.e. au Central Lions Rec Centre, 11113 – 113 St. NW, Edmonton, Alta.  Vous trouverez toute l’information sur le site de l’exposition  www.edmontonstampclub.com 

S’il-vous-plaît devenez bénévoles et aidez la SRPC 

Nous aimons tous notre hobby et nous lui consacrons le plus de temps possible. Je demande à tous les collectionneurs de joindre un club local et la SRPC et d’aider de toutes façons possibles.  Sans bénévoles votre Société ne peut survivre et ne peut continuer à promouvoir ce passe-temps.

Cordialement,

Ed

e.kroft@shaw.ca

 

Modern Postal History: Documentation of Canada Post Job Actions during Christmas 2018

By Sam Chiu FRPSC, VP RPSC

In these days of pen cancelled letters and the dwindling letter mail volume, postal authorities are less and less focused on what postal history collectors want to collect. Let me share with you the good fortunate I have receiving a Christmas card from a China philatelist.

Figure 1 shows the originating marking on this $5 China airmail postal stationery envelope that was send from Tsingtao, Shandong, China on November 25, 2018, a month before Christmas. Figure 2 shows the back with a self-adhesive label “(postal) business temporary stopped”. The Christmas card arrived at my home on January 8, 2019.  Of course there was no information on when this was put back into the system showing on the cover. Does anyone have more covers illustrating how other world-wide post-offices handled delayed mail of this postal strike that you want to share?

Send your submissions to Sam Chiu at chiusam@hotmail.com.

Sam Chiu is also Vice-President of The Royal Canadian Philatelic Society.

RPSC partners with APS to promote stamp collecting worldwide

By Jesse Robitaille

Initiative set to culminate with 2021 ‘international’ show

The Royal Philatelic Society of Canada (RPSC) and American Philatelic Society (APS) have launched a partnership that’s set to begin at the 2019 Royal Convention this June.

The RPSC’s 91st convention – to be held June 21-23 in Mississauga – is the first step in a plan slated to culminate with a quasi-international show in 2021, the midpoint between the World Stamp Show in New York three years ago and the one coming to Boston in 2026.

“What we’re talking about with The RPSC is establishing what I consider to be a foothold in the worldwide community,” said APS Executive Director Scott English, who began in that role nearly four years ago, before the August 2015 StampShow in Grand Rapids, Mich.

The partnership will “go beyond” the APS’ current ties with international organizations such as the Royal Philatelic Society London (RPSL), English added.

“We have recognized World Series of Philately (WSP) shows that occur in Great Britain, but it’s never reached beyond that.”

Rather than “a mutually beneficial exchange of exhibiting” – something the APS already shares with Canada, which hosts a handful of WSP shows each year – the plan is to foster a “wholesale partnership to promote the hobby around the world and make as many doors as possible for people to get into the hobby,” he added.

“It will be more comprehensive than anything we’ve done before.”

The partnership will kick off this June with the first of many co-promoted conventions. The APS will send Scott Tiffney, its director of information services, to this June’s Royal Convention, where he will man a table on the bourse and lead a seminar on the American Philatelic Research Library, which he also serves as library director.

Tiffney also spoke at last year’s British North America Philatelic Society (BNAPS) Convention in Québec.

In turn, The RPSC will also send representatives to major U.S. shows beginning this fall.

RPSC STRATEGIC INITIATIVE

From The RPSC’s perspective, the partnership with the APS ties into the former society’s reinvented strategic initiative, which was unveiled at the 2018 Royal Convention in St. Catharines, Ont.

Executives of the Canadian society are hoping “to appeal to everybody in the broadest way possible,” said RPSC President Ed Kroft, who added there is a “need to increase our membership because we want to offer more things to more people.”

Canada is a “natural fit” for the APS’ plans, Kroft added, because of the two countries’ close ties both culturally and geographically.

“We go to one another’s shows, and our dollar is cheaper than the U.S. dollar, so if Americans want to come to Canada, attend our shows, patronize our dealers and offer things to our members, we welcome it.”

Kroft is also the immediate past president of the Society of Israel Philatelists (SIP) and previously worked with English and the APS while at the helm of the SIP, which was the first society to use the APS headquarters in Bellefonte, Pa., as its office.

These national and international partnerships, he added, are vital for the hobby going forward.

“Philatelic organizations need to co-operate with one another in order to keep the hobby strong and attract new members,” he said, adding The RPSC’s top demographics include baby boomers, who are retiring, and the preceding cohort, Generation X.

“I’m very excited about this partnership with the APS because it’s part of The RPSC’s philosophy to partner with different organizations.”

One of nearly 100 members of the Fédération Internationale de Philatélie (FIP), The RPSC also maintains close ties with many Canadian philatelic organizations, including the Toronto-based Vincent Graves Greene Philatelic Research Foundation.

“The RPSC is fortunate to have the benefit of working with the Greene Foundation. It’s like Bellefonte – it’s really the Canadian equivalent – and we’re grateful for that relationship,” said Kroft.

“We’re trying to be connected to as many people throughout the world – including in Canada – to grow our membership and serve our existing members. We want people in Canada to benefit as well.”

None of these plans will come at the expense of The RPSC’s Canadian members, he added.

“By virtue of saying we’re connected and we have these partnerships, people will say this is an organization people need to belong to.”

A majority of today’s stamp collectors acquire material online and forgo all aspects of “Organized Philately,” including joining a club, Kroft said.

These are the people The RPSC’s new initiatives are hoping to attract.

“We’re trying to promote the hobby to different people, not only each other’s members but also to a broader base of the unaffiliated community,” Kroft said, adding The RPSC’s current board of directors reflects that aim.

“If you look at the board’s composition, I’ve brought on people who are connected to different organizations in the stamp collecting world. All of these different people are connected in some way, shape or form to different levels of ‘Organized Philately’ in their provinces, and we need all of these people to pull together because we’re trying to make The RPSC appealing to everybody.”

RPSC HEADING SOUTH

Following the APS’ attendance at the Royal this June, The RPSC will send representatives and exhibits to the APS StampShow on Aug. 1-4 in Omaha – Nebraska’s largest city.

About 1,100 kilometres west of the Canada-U.S. border at Windsor, Ont. – and even closer to Thunder Bay and Winnipeg – this 133rd annual APS convention will boast more than 110 dealers, nearly 15,000 exhibit pages, a public auction, first-day ceremonies and participation from about 50 philatelic societies.

“We made a concerted effort over the last couple of years to make our show the national show,” said English, of StampShow, adding it’s “a forum for more than just the APS.”

At last year’s StampShow in Columbus, the American Topical Association (ATA) played the role of co-host, something it’ll return to this year.

“This plays nicely into the 150th anniversary of the ‘golden spike,’ and we’ll have train-related topical exhibiting and intellectual firepower in the form of seminars and journal articles,” said English, of this year’s StampShow theme, which marks the sesquicentennial of the 17.6-karat gold final spike being driven to complete the first trans-continental railroad across the U.S.

The ceremonial spike, which connected the Central Pacific and Union Pacific railroads, was driven on May 10, 1869, in Utah.

The following year, in 2020, the APS will further expand its partnership model by including the American First Day Cover Society (AFDCS), which – along with the APS and ATA – will hold its national convention in conjunction with that year’s StampShow.

“We’re expecting a lot of crossover,” said English, who added he’s expecting ATA and AFDCS members who aren’t members of the APS to experience StampShow “for the first time, or for the first time in a long time.”

The RPSC is also slated to attend StampShow 2020, which will be held in Hartford, Ct.

‘AN INTERNATIONAL TWIST’

These plans will “build to an eventual logical conclusion” at StampShow 2021, which will be held in Chicago, one of the largest cities in the U.S. and only 450 kilometres from Windsor, Ont.

“It’ll be our first national show with an international twist, and we wanted to include Canada because we have a wealth of members from there,” said English, who added the APS has nearly 1,300 Canadian members.

“That’s a sizeable population and a lot of commitment from Canada for the APS. We continue to open the road for every different affiliate and collecting specialty to have an outlet at our show, and this is reflective of that,” he said, also referencing the APS’ partnership with BNAPS, which recently announced a $1,000 scholarship for young philatelists to attend the annual Summer Seminar.

Running for more than three decades, Summer Seminar offers courses on different aspects of philately; a wide range of services at the American Philatelic Center in Bellefonte; and and social events “at which many members have forged lifelong friendships,” English said.

“It’s really important to bolster this work with The RPSC and APS and strengthen that network to the degree we can. We’ve been very impressed with what The RPSC has done in growth and outreach, and we want to be a part of that.”

As the midpoint between New York 2016 and Boston 2026, StampShow 2021 will halve the “substantial” decade-long gap in international shows in North America.

“Our goal is to come together with an international show, and not only will we have our traditional StampShow but we’ll extend invitations to The RPSC to be a part of it, bring exhibits and have a major presence.”

In addition to the APS, ATA and AFDCS, other societies slated to participate in StampShow 2021 include the Cuban Philatelic Society of America.

“Given the history of the two countries, it’s important to create a platform for Cuban exhibitors to enter the U.S.,” said English, who added there’s a “very active group” of worldwide philatelists, including himself, who specialize in Cuba.

“We want to be able to highlight Cuban philately throughout time, including as a part of the Kingdom of Spain, as a U.S. protectorate, as its own independent country and under Castro’s rule.”

The RPSL has also “expressed interest” in StampShow 2021, to which it will commit 50 exhibit frames.

English is also eyeing participation from philatelic organizations in South American countries.

“South American philately is something – at least for us in the western hemisphere – that doesn’t get enough promotion and attention as it deserves,” he said, adding countries such as Colombia, Guatemala and Honduras are of high interest to collectors. “You name it – a lot of people collect it.”

‘A RISING TIDE’

As for the benefits of planning this new international show, English said succinctly: “A rising tide lifts all boats.”

“People often talk about the branding challenges of being ‘this’ or ‘that’ philatelic society, but my feeling is ‘philatelic’ is the least confusing word,” said English.

“We are an international organization with members in 100 countries in the world,” he added, of the APS, “and while a lot of activity is with U.S. stamps, we also have 40 per cent of our members here and abroad who have an interest in other countries.”

The international show planned for 2021 is a “good opportunity to promote worldwide philately,” he said, adding “every philatelic organization in the world” expresses concern over dwindling membership numbers and a seemingly downward trend in philately’s interest.

“I disagree with that, but the way to overcome it is to use our resources to the greatest degree we can, and standing together, we have a louder voice than standing alone. Building partnerships and leveraging the strength of each organization will make stamp collecting accessible to everyone no matter where they live.”

Jesse Robitaille is a multi-media reporter with Canadian Coin News and a volunteer member on this year’s Royal*2019*Royale organizing committee.

Canadian exhibitor wins big in Atlanta

Canadian exhibitor Jane Sodero, a former Halifax resident currently living in Alabama, took home a handful of hardware this February at the Southeastern Stamp Expo in Atlanta, Ga.

Her exhibit was one of seven entries focusing on Canadian material at the Jan. 31-Feb. 2 exhibition, which was organized by the Southeast Federation of Stamp Clubs (SEFSC) and featured more than 140 competitive frames. There were “so many” Canadian exhibits, said Sam Chiu, vice-president of The Royal Philatelic Society of Canada (RPSC), that the British North America Philatelic Society (BNAPS) handed out five special awards.

An internationally accredited judge, Chiu was also one of six members of the jury, which was chaired by Jay Stotts, of Texas.

THREE SODERO EXHIBITS

Sodero’s two-frame exhibit, “The Eskimo Hunter,” received a vermeil medal as well as two special awards. For this entry, she also took home one of two American Association of Philatelic Exhibitors Gold Awards of Honor and the BNAPS Elizabethan Study Group Award.

One of Sodero’s two single-frame entries, “Milford House – A Rustic Resort for Over a Century,” earned a large vermeil medal and two BNAPS special awards – the Best One-Frame British North America (BNA) Exhibit Award and the Best BNA Exhibit Award.

Her other single-frame entry, “The Postal Markings of Guysborough, Nova Scotia, 1838-1937,” earned a vermeil medal.

Sodero, of Dothan, Alabama, is a national-level judge with The RPSC.

A collector since she was a child, Sodero is following in the footsteps of her mother, Elizabeth, who’s also a respected exhibitor specializing in Canadian postal history.

OTHER CANADIAN ENTRIES

Other Canadian exhibits at the 2019 Southeastern Stamp Expo include John Burnett, whose four-frame exhibit “Canada – Usages of the Stamps of 1937-1942 Domestically and to the USA,” earned a large vermeil medal.

Burnett, who calls Vancouver home but is currently living in Madison, Alabama, also took home BNAPS’ Best Two-To-Four-Frame BNA Exhibit Award and the Best Researched BNA Exhibit Award.

A collector since 1945, Burnett specializes in the stamps and postal history of Canada and British North America. He has written more than 30 articles for BNA Topics, the quarterly journal of BNAPS; Maple Leaves, the quarterly journal of the Canadian Philatelic Society of Great Britain; and the PHSC Journal, the quarterly journal of the Postal History Society of Canada.

In 2011, Burnett was elected to the BNAPS fellowship, the Order of the Beaver.

Last year, he accepted the Rowland Hill Award – an annual lifetime achievement award first presented in 2005 for outstanding contributions to stamp collecting in the southeastern U.S. – from the SEFSC.

Richard Wilson also earned a vermeil medal for his five-frame exhibit, “The Federal Inspection Stamps of Canada.”

Clarence Stillions also earned a silver medal for his two-frame exhibit, “Canada’s Embossed Stamps 1974-1981.”

Lastly, Dennis Amos earned a large silver medal for his five-frame exhibit, “Usage of the Last Canadian Issue of King George VI: Domestic and USA.”

Truths about The RPSC

By President Ed Kroft

Hello everyone. I hope that you enjoyed the holiday season and that you have had to time to enjoy your stamp collection!

My goal, as President, is to encourage a large and diverse group of collectors to enjoy the membership benefits that the RPSC currently has to offer and wants to make available. As part of the RPSC strategic planning exercise, our Board is studying ways to make this happen. The RPSC needs positive and proactive assistance from its members and from those who are willing to join us. The RPSC Board consists of 14 dedicated collectors who donate a lot of time, without monetary reward, at the local, national, and international levels to grow our hobby in Canada. We are assisted by many others who make presentations, put on stamp shows, exhibit, write articles, enjoy collecting stamps and who are generous with their time and knowledge. The RPSC and our hobby also benefit from the patronage and support from stamp dealers who attend shows and make materials available through different media.

Yet, most collectors are not members of the RPSC or any philatelic organizations. Those of us who are active in stamp clubs and other philatelic organizations want to attract new collectors to the hobby . The RPSC also needs these newbies and many existing collectors to join its membership ranks. When I or other dedicated RPSC members, including board members, are at stamp clubs or shows we hear why people are not members of the RPSC. I want to dispel some misconceptions about the RPSC which might be causing collectors to refrain from joining the RPSC.

Truths About the RPSC

  1. The RPSC is not a wealthy organization:

The RPSC is a non-profit organization. Its goal is to break even annually and its limited funds are managed responsibly during the year . The RPSC mainly spends funds on the production of the Canadian Philatelist and benefits from a government grant to help break even. The RPSC could benefit from donations to fund additional services for its members.

2. The RPSC annual stamp show welcomes all exhibitors to exhibit on all types of subjects and not just expensive Canadian stamps:

The Royal/Royale is a national show which is governed by various exhibiting rules. The Royal wants to attract a diverse group of exhibitors. I ask that anyone wanting to exhibit to come forward if his/her exhibit meets the criteria set out in the exhibiting prospectus. The amount of money that one spends on a collection does not guarantee an exhibitor a high medal.

3. Belonging to a local club that is an affiliate of the RPSC does not make a member of the local club a member of the RPSC:

Many local chapters join the RPSC for a variety of reasons. The RPSC is seeking to have more local chapter members join the RPSC as well. The RPSC is determined to be present and relevant for local chapter members. I want to hear what the local chapter members need from the RPSC.

4. The RPSC needs more volunteers from across Canada and geography is not always an issue:

People sometimes say that they cannot travel to philatelic events and cannot play a role in a national organization such as the RPSC. Although the RPSC is headquartered in Toronto, almost all of its current directors are not . The current Board is made of people from these provinces: BC (2), Alberta (2), Ontario (5), Quebec (3), New Brunswick (1). One director is in France. Only 1 director of the 5 in Ontario is from Toronto. Our editor and webmaster is from Manitoba. The internet and teleconferencing bridge the physical distance. We see each other, at our own costs, at stamp shows including the Royal/Royale convention.

5. The leadership of the RPSC is relatively young and the RPSC Board is not a “boys club”:

The Board is composed of 2 women and 12 men and the average age of the Board is younger than it has been for quite some time. Not all board members stand for election for 3 two year terms. There is turnover which gives rise to new ideas. Since 2016, there have been many new faces on the board with 2 more new members to follow in June at the annual general meeting.

New Volunteer Recognition Programme — Where are your nominations?

In each edition of the RPSC newsletter , I mention the Volunteer Recognition Program. It is intended to recognize those individuals who have made a significant contribution to philately as a member of the RPSC or a member of an RPSC Chapter or Affiliate.

To date, we have not heard from you our members and our affiliates!!! Please let us know whom you wish to see acknowledged. There are many deserving candidates. Our board does not want to make the choices.

RPSC Board Activities

Our last meeting of the Board was on February 3, 2019 by teleconference . The Board and other dedicated volunteers discussed a variety of topics, including various aspects of the strategic plan. Once approved, minutes of Board meetings are posted on the RPSC website. http://www.rpsc.org. The next Board meeting is scheduled for April 7, 2019.

Articles Are Needed for The Canadian Philatelist

Do you wish to share your knowledge of philately with others? Please consider taking your time to write an informative and scholarly piece for the RPSC’s flagship publication, The Canadian Philatelist , also known as TCP. Please contact our new editor , Robin Harris, or a member of our talented editorial board: Gray Scrimgeour, Richard Gratton , Rob Timberg and Francois Brisse. Those wishing to submit articles for publication are encouraged to contact Robin at editor@rpsc.org.

If you wish to write a piece on stamp collecting for the RPSC Newsletter, please contact me at the email address below or Mike Walsh – mwalsh@vaxxine.com. We are also interested in printing articles that have already appeared in the newsletters of local clubs. Please share your knowledge with your fellow collectors.

Information and Articles for the RPSC Newsletter including Chapter Listings and Chapter News

We are always looking to attract new members to the RPSC and new collectors to the hobby. If you wish to write a piece on stamp collecting for the RPSC Newsletter, please contact me at the email address below or Mike Walsh –mwalsh@vaxxine.com.

In the last edition of the newsletter, you saw articles from local chapters/ clubs discussing their activities. I will continue to urge all local chapters to let the RPSC newsletter help advertise club meetings . The Canadian Philatelist contains listings of chapters every two months. Our newsletter is trying to get more timely information out to our members and to collectors who may be interested in participating in chapter activities. Let the RPSC help you grow your chapters . The RPSC is interested in seeing more collectors attend RPSC chapter meetings. We hope that the newsletter will assist in this regard and will contain details of upcoming chapter meetings, including the names of speakers and locations. Even if members or other collectors cannot attend meetings, they may learn of interesting topics and be able to source presentations from those who volunteered to share information. Please send us details of upcoming meetings, locations, speakers and topics. Send us your chapter newsletters!! We are also interested in printing articles that have already appeared in the newsletters of local clubs.

Edmonton Spring National Stamp Show- March 23-24, 2019

This excellent show usually has about 100 frames of exhibits and a number of dealers. The show welcomes collectors and exhibitors. The show will be held on Saturday and Sunday, March 23-24, 2019 at its usual venue, Central Lions Rec Centre, 11113 – 113 St NW, Edmonton, Alberta. Information on the show can be found at http://www.edmontonstampclub.com.

Please Volunteer and Help the RPSC

We all love our hobby and dedicate as much time as we can to it in many ways. I am asking you those of you who are unaffiliated with a local club to join a club and the RPSC and to help in any way you can. Without volunteers your Society cannot survive. That will not help to perpetuate the hobby.

Best Regards

Ed

Edwin G. Kroft, Q.C.